צרו קשר

הבלוג

ייעוץ ניהולי

המפץ הגדול של עולם הרכב מצריך היערכות עכשיו

דריסת הרגל ההולכת וגדלה של המכוניות החשמליות מחייבת את כל השחקנים בתחום הרכב לשנות תהליכי עבודה ומודלים של רווחיות, ומעלה את שאלת מיליון הדולר: איך מנהלים מכירה ושירות של רכבי בנזין ורכבים חשמליים במקביל ולא מפסידים כסף?

נתח השוק של המכוניות החשמליות בישראל הוכפל מתחילת השנה, ומשרד האנרגיה והתשתיות צופה שבעוד כשנתיים, בשנת 2025, כרבע מכלי הרכב החדשים שיעלו על כבישי ישראל יהיו חשמליים. העלייה בפופולריות של מה שמסתמן כסטנדרט החדש, משפיעה על עולם הרכב ומשנה את מחזור החיים שלו. היא מחייבת את כולם – מהיבואנים, דרך מרכזי השירות ועד למוסכים – להתאים את תהליכי העבודה והתשתיות לעבודה של ציי רכב משולבים, לחפש מקורות רווח נוספים ולהשקיע בציוד חדש ובהכשרת כוח אדם בהתאם לתפקידים החדשים הנגזרים מההתמחות הנדרשת ברכב חשמלי.

האתגרים שצריך לפצח
תחום הרכב מתחשמל ביותר ממובן אחד. הוא לא רק הולך לעולם חשמלי, אלא גם סופג זעזוע שמאלץ אותו לעשות חשיבה מחודשת על העתיד, ואפילו על ההווה: סוכנויות הרכב צריכות להבין מי הלקוחות החדשים שעוברים לקנות רכבים חשמליים, שרשראות האספקה אמורות לתכנן תשתיות שתומכות בלוגיסטיקה אפקטיבית המותאמת לדרישות היבואנים ולרגולציה ומנהלי המוצר והרכש נדרשים לתכנן הזמנות של רכבים וחלפים בעולם חדש של חוסר וודאות, בשל הרגולציה המשתנה שעשויה להשפיע על קצב הגידול של השוק. ההתמודדות הזו מחייבת מעבר למודלים דינמיים המשלבים ניהול סיכונים, תכנון של ציי רכב משולבים וניהול תהליכי אופטימיזציה.

התחזיות אומנם צופות גידול ברכבים חשמליים לאורך השנים, אך תמהיל של רכבי בנזין, רכבים היברידיים, רכבים הממונעים בגז ורכבים חשמליים יישאר תמיד בהיקפים משתנים. ניהול נכון ויעיל של כל המסלולים גם יחד הוא הפיצוח האמיתי.

גם מרכזי ההכנה והמסירה של כלי הרכב החדשים צריכים להכין את השטח לרכבים החשמליים עם קווי טיפול המותאמים גם לרכבים חשמליים, החל מהכשרת טכנאים, דרך תהליכי עבודה ייעודיים לתפעול ובקרת תקלות ועד לבניית תשתיות תומכות, דוגמת עמדות הטענה, שטחי עבודה משולבים ומכשור ייעודי לבדיקה וטיפול. מרכזי השירות יהיו חייבים לבחון מחדש את מודל הרווחיות שלהם על ידי מיפוי מקורות הרווח הקיימים, אשר עשויים להצטמצם ככל שייכנסו יותר רכבים חשמליים. הם ייאלצו לפתח תהליכים ומוצרים חדשים תחליפיים ולבצע תהליך להתאמת מודל התמחור עבור כל סוגי הרכבים בהתאם לתחזיות תמהיל הרכבים במרכזי השירות. ואם תיקון סוללות אמור לפצות על חלק מהירידה בהכנסות, הרי שלתחום זה נדרשת גם הכשרה ייעודית.

למרכזי ההכנה והמסירה ולמרכזי השירות יש אתגר גדול אף יותר, והוא לא רק להתגבר על כניסת המכוניות החשמליות, אלא להכניס בתוך המרכזים שני מסלולים במקביל: גם של רכבים חשמליים וגם של רכבים שהם לא חשמליים. התחזיות אומנם צופות גידול ברכבים חשמליים לאורך השנים, אך תמהיל של רכבי בנזין, רכבים היברידיים, רכבים הממונעים בגז ורכבים חשמליים יישאר תמיד בהיקפים משתנים. ניהול נכון ויעיל של כל המסלולים גם יחד הוא הפיצוח האמיתי.

3 הצעדים שכל חברה בעולם הרכב צריכה לעשות
לפי דו”ח שפרסם משרד האנרגיה והתשתיות, ההערכה היא שבשנת 2040 לא יימכרו עוד בישראל רכבי בנזין חדשים, אולם בכבישים עדיין ייסעו 1-1.5 מיליון מכוניות קיימות. הן ייעלמו כמעט לחלוטין רק בעוד כ-25 שנה, כך שהצורך לנהל שני תהליכים במקביל יימשך עוד כשני עשורים וחצי, למרות שעם הזמן המאזן בין סוגי הרכב ישתנה.

כדי לנהל את שני סוגי כלי הרכב השונים גם יחד, כל חברה בעולם הרכב צריכה לנקוט ב־3 צעדים:

1. לבנות מסעות לקוח חדשים.
על מנת להעניק לכל לקוח חווית צריכה מותאמת אישית ולהגדיל מכירות, צריך לבנות מסעות לקוח חדשים המותאמים גם לפרופילים של לקוחות הרכב החשמלי. אם יימצא שיש פרופילים שהם יותר דיגיטליים, לדוגמה, ככל הנראה יהיה כדאי לפתח עבורם ערוצי שירותי מותאמים באונליין. לשם כך צריך להבין את פרופילי הלקוחות, לבנות לכל פרופיל את התהליכים החדשים שנגזרים מהמעבר לרכב חשמלי ולהצמיד לפרופיל הלקוח את פרופיל הרכב המתאים.

2. להגדיר מודלים לתשתיות שיתמכו את מסעות הלקוח החדשים.
לא מספיק להבין מיהו קהל היעד ולהסיט אליו תהליכי שיווק ומכירה, צריך גם מודלים של תשתיות שתומכות בתהליכי הרכישה והשירות של הרכבים החשמליים: היכן פורסים את עמדות הטעינה, כמה צריך ומאיזה סוג; איזה שירותי תיקון יש להציע ומי מוסמך לבצע אותם; אופן ניהול המלאי של סוללות וחלפים וכדומה. גם נותני השירות יידרשו להכשרות חדשות שמתאימות לעולם החשמל והדיגיטל, ולכן יש להעביר הכשרות לכל כוח האדם שמועסק במרכזי השירות והמוסכים. כחלק מהתשתיות המתקדמות אפשר להטמיע כלי דאטה שמתלבשים על עמדות טעינת הרכב החשמלי, אשר עוזרים לשאוב נתונים ולנהל את הטעינה בצורה אופטימלית. הדאטה יכולה לעזור גם במדידה ובקרה כדי לוודא שעומדים בתחזיות ולמקסם את תהליכי העבודה.

3. לתכנן תהליכים נכונים ודינמיים.
תכנון תהליכים בצורה נכונה מביא לידי ביטוי כבר מראש שיש תמהיל של שני סוגי רכבים עם אופן טיפול שונה. הוא פותר כפילויות, מייעל זמני סט-אפ ומגביר אפקטיביות. לתוך התהליכים הללו צריך ליצוק את מטריצות המשאבים, את המיומנויות הקיימות ואת ההכשרות החדשות שנדרשות, יחד עם המשך התהליכים הישנים. מטריצות כוח האדם האלה צריכות להיות דינמיות ומבוססות על היקפי המכירה המשתנים: לעיתים צריך יותר חשמלאים ולעיתים יותר אנשי מנוע, לדוגמה. התהליכים חייבים להיות דינמיים כדי להתמודד עם המשמעויות של התשתיות באופן תמידי, גם אם התחזית של כלי הרכב החשמליים משתנה, ובכמה: האם היא עולה או יורדת, ואיך ניהול התהליכים החשמליים עומד למול התשתיות והתהליכים הקיימים.

מילת הקסם היא התייעלות
כניסת המכוניות החשמליות לצד כלי הרכב הקיימים היא אתגר. התהליכים דומים לתהליכים הישנים, אבל יש בהם אדפטציות שצריך להטמיע ואלמנטים חדשים שיש לתת להם תשומת לב, כדי להבין איך לייצר אפקטיביות בתהליך כשמסתכלים על התמונה הגדולה מלמעלה.

המפתח הוא תהליך חשיבה ובנייה של מסעות לקוח מותאמים לרכבים חשמליים לצד מודלים ניהוליים להגדרת יעדים ויכולת לניתוח מידע. אלה ייקחו בחשבון את התמהיל של שני סוגי הרכבים ויסייעו להתנהל בצורה דינמית כל הזמן לפי התחזיות ולפי קצב ההתקדמות בפועל של כמות הרכבים החשמליים שנכנסים ויוצאים.

על מנת לשמור על התייעלות צריך לעשות כמה שפחות שינויים. זה אולי נשמע כפרדוקס לאור העולם החדש והאתגרים שהמכוניות החשמליות מביאות איתן, אבל החוכמה היא למצוא את המשותף בשני התהליכים ואת נקודות האיזון הדקות והמדויקות: האם הורדת תקנים או שטחים מתהליכי טיפול בכלי רכב שאינם חשמליים עולה בהכרח באותה מידה ברכבים החשמליים? איך מטעינים את סוללות כלי הרכב כמה שפחות זמן כדי לחסוך בזמן ובכסף, אך עדיין מביאים אותן לנקודה האופטימלית של ההטענה לפי התקנים והרגולציות?

המפתח הוא תהליך חשיבה ובנייה של מסעות לקוח מותאמים לרכבים חשמליים לצד מודלים ניהוליים להגדרת יעדים ויכולת לניתוח מידע. אלה ייקחו בחשבון את התמהיל של שני סוגי הרכבים ויסייעו להתנהל בצורה דינמית כל הזמן לפי התחזיות ולפי קצב ההתקדמות בפועל של כמות הרכבים החשמליים שנכנסים ויוצאים. תכנון נכון ויישום מדויק של שלושת הצעדים – הם שיאפשרו לצלוח את האתגרים, להיות אפקטיביים ולשמור על שיפור מתמיד וצמיחה עסקית.

אהבתם?

קבלו את התכנים שלנו ישירות לתיבת המייל

זאת תחילה של ידידות מופלאה (:

ממש בקרוב נתחיל לשלוח לך תכנים, נתראה באינבוקס!

תגובות:

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אני רוצה לראות מה השאר כתבו